Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.
Kiedy bezpośrednia wizyta
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
- Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
- Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
- Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
- Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Kiedy teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-skierowanie
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Zasady udzielania teleporad
Zapisy do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej odbywają się telefonicznie pod nr :46 832 11 11 lub online przez e-rejestrację w godzinach pracy Przychodni.
Po ustaleniu godziny oraz terminu teleporady, prosimy o oczekiwanie na kontakt ze strony ośrodka. Lekarz skontaktuje się z Państwem w wyznaczonej godzinie. Za ewentualne opóźnienia przepraszamy.
UWAGA !!!! część numerów z których będą dzwonić lekarze będzie widniało na Państwa telefonach jako zastrzeżone ( brak numeru telefonu na wyświetlaczu), prosimy o odbieranie telefonów oraz wyrozumiałość.
Anulowanie teleporady następuje w sytuacji braku kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie, przy czym lekarz POZ podejmie co najmniej trzykrotną próbę kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
UWAGA W przypadku, gdy z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady, skorzystanie ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem odbywa się po uprzednim telefonicznym porozumieniu z lekarzem.
Jak przebiega teleporada
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzamy tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru,
- Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem oraz analizuje jego dokumentację medyczną.
- Lekarz udziela świadczenia zdrowotnego, czyli ustala jednostkę chorobową, oraz zleca właściwe postępowanie medyczne
- Lekarz ocenia, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Lekarz informuje pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Instrukcje
Instrukcje o sposobie realizacji e-recepty, e-skierowania oraz e-zlecenia na wyroby medyczne znajdziecie Państwo pod linkami:
Sposób realizacji badań dodatkowych
Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
Zlecenia (skierowania) na badania laboratoryjne i obrazowe (RTG, USG, TK) z koszyka usług POZ są wystawiane po przeprowadzeniu konsultacji lekarskiej osobistej lub teleporady online lub w formie papierowej. Zlecenia na badania pacjent odbiera u lekarza, pielęgniarki bądź w rejestracji. Badania laboratoryjne pacjenci mogą wykonać w sieci w Punktach CDL w Skierniewicach. Wyniki badań lekarz otrzymuje automatycznie w dokumentacji medycznej. Pacjent otrzymuje kod z laboratorium i może osobiście odczytać lub wydrukować wyniki badań.
Badania obrazowe można wykonać w CMO Ogrodowa (RTG i USG) lub w WSZ w Skierniewicach (TK). Wyniki badań USG i RTG pacjent odbiera osobiście w formie papierowej w miejscu wykonywania badań.
Na badanie do poradni specjalistycznej możesz się zapisać telefonicznie, podając kod e-skierowania oraz nr PESEL. Jeśli zapisujesz się osobiście, pokazujesz w rejestracji SMS z kodem i podajesz swój PESEL.
Możliwość założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest aplikacją, z której może skorzystać każdy pacjent. IKP dostępne jest pod adresem internetowym https://pacjent.gov.pl/ Dzięki IKP w łatwy, szybki i bezpieczny sposób można odnaleźć informacje o swoich danych medycznych, które dotychczas były rozproszone w różnych miejscach. Założenie i korzystanie z aplikacji IKP jest bezpłatne. Za pośrednictwem aplikacji pacjent:
- otrzyma e-receptę SMS-em lub e-mailem,
- wykupi leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji,
- udostępni bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków,
- ma dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia,
- odbierze kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej
i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem)
Broszura informacyjna nt. Internetowego Konta Pacjenta
Źródło informacji: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta